När hästen har ADHD..

Då får man bli lite arg på den, men bara lite. Man måste ge den kärlek också.
Aja, nu ska jag berätta varför jag är lite arg på Nina, hehe..

När jag skulle ta in henne idag så vägrade hon gå framåt, som vanligt. Det var kallt och blåste as hell och då blev man lite trött på henne. När vi väl kom in så ville hon inte alls stå stilla utan hon stog och skrapade med hoven och gick runt hela tiden. När jag skulle hoppa upp ville hon inte stå stilla. När vi red så ville hon springa hela tiden så jag var tvungen att hålla igen henne hela tiden.

När jag sedan släppte henne på ett gärde fick hon galoppera. Då gick det undan och jag fick knappt stopp på henne, men jag gick in på en liten volt så hon höll på att gå omkull mitt framför ett stort dike, jag ville inte riskera att hon skulle ramla om vi hoppade över diket så jag skulle få henne att sakta in.

Det gick bra iaf, vi kom över diket och allt sånt, jättebra. Då kom vi sedan till ett annat dike som jag tänkte pulsa i. Nina ville absolut hem så hon började Galopera, i diket.. Det gick knappt framåt och det gick inget bra.

Sen kom vi hem iaf och då så gjorde jag igordning henne och ställde in henne i boxen.
Det är nu allting började, dom andra grejerna var bara vanliga saker som brukar hända mej och min häst.

Jag tänkte träna henne på att inte springa över mig i stallet och ut från stallet eftersom att hon måste lära sig det nu innan det går för långt. Jag tog ett spö och ställde mig utanför boxen, jag fick henne att backa innan jag öppnade boxdörren. Men hon skulle ut så att hon sprang rakt över mig. Jag blev arg och ställde in henne i boxen igen, stängde boxdörren och gjorde om det. Den här gången stog hon faktiskt kvar. Jag fick vifta med spöt ett par gånger så att hon inte skulle springa över mig. Men jag var tvungen att stå och titta på henne hela tiden för att hon inte skulle springa ut, jag kunde absolut inte gå någonstans.

Jag tyckte att det gick bra så jag ställde mig lite längre bort och det gick också bra, jag tänkte att jag kunde ta på henne täcket och gå ut med henne. Men när jag skulle öppna boxdörren(jag hade stängt den igen för jag skulle göra nåt) då så sprang hon över mig och jag fick göra om det. Tillslut så gick det att ta ut henne lugnt. Men när jag skulle ta ut henne så sprang hon över mig ut från stallet och bara skulle ut. Jag blev arg igen och tog in henne i stallet igen, det upprepades ca. 20 ggr lr nåt.

Sen kom mamma, pappa och Yvonne ut till stallet och mamma tyckte att jag skulle ge upp för idag, men jag skulle inte ge upp för då vinner hon. Så efter att hon hade puttat in mig i staketet, i väggen och lite överallt så skulle jag bara inte ge upp, jag skulle vinna över henne så jag tog in henne i stallet, drog grimskaftet över nosryggen och höll igen henne allt vad jag kunde så att hon inte skulle springa över mig ut ur stallet. Jag stog mitt i stallet och hon fick gå ett steg fram och backa två, ett steg fram och backa två osv. Tills jag kom fram till dörren då hon blev lite upphetsad igen och ville ut, då fick jag ta i och backa henne hela vägen.
Efter att jag hade gjort så ett antal gånger så gick det faktiskt att ta ut henne lugnt.

Det här tog mig ca. 2 timmar.

Ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0